Autoškola Prchal - Otázky a odpovědi ke zkoušce z nauky o konstrukci a údržbě pro skupiny A1, A
1. popište úkony kontroly motocyklu před jízdou
- kontrola množství oleje v motoru (kontrolní okénko)
- kontrola množství oleje v převodovce (kontrolní šroub)
- kontrola množství brzdové kapaliny (kontrolní otvor u páčky přední brzdy)
- kontrola množství benzínu v nádrži NATURAL 95 (bezolovnatý)
- kontrola množství elektrolytu v akumulátoru (10-15 mm nad deskami), utažení kontaktů, zátek, čistota
- kontrola napnutí a promazání sekundárního řetězu
- kontrola pohledem tlaku vzduchu v pneumatikách, hloubky dezénu, poškození pneumatik, litých kol
- kontrola pohledem nežádoucího úniku oleje, paliva, chladící, brzdové kapaliny
- kontrola čistoty světel, zpětných zrcátek, odrazek, registrační značky
- kontrola funkce vnějšího osvětlení:
- přední světla - obrysová, potkávací, dálková, směrová světla
- zadní světla - obrysová, osvětlení registrační značky, brzdová, směrová světla
- kontrola na registrační značce platnosti
- červené známky = Technická kontrola (měsíc, rok)
2. popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneumatiky
- pohledem zkontrolujeme tlak vzduchu v pneumatikách (správná hodnota - návod k obsluze)
- hloubkoměrem zkontrolujeme hloubku dezénu po celém obvodu a šířce běhounu (minimálně 1,6 mm)
- pozor na tlak v zadní pneumatice = při jízdě se spolujezdcem je třeba jej podle výrobce zvýšit
3. jakým způsobem se kontroluje stopa motocyklům, a co může být příčinou nepřesného vedení
- stopa motocyklu se kontroluje průjezdem po povrchu, který uchová otisk pneumatik, pohledem za jízdy
- příčinou může být zkřivení rámu stroje po těžkém pádu, vychýlení některého kola, nevycentrované kolo
4. popište napnutí sekundárního hnacího řetězu motocyklu
- musí mít určitou vůli, průhyb, který je přesně stanoven výrobcem motocyklu (1-1,5 cm)
- sekundární řetěz napínáme na zadním kole pomocí seřizovacích šroubů
- příliš volný řetěz - opotřebení ozubených kol, možnost spadnutí řetězu za jízdy
- příliš napnutý řetěz - opotřebení řetězu, zvýšená hlučnost, nadměrné zatížení ložisek, hrozí prasknutí řetězu
5. popište, jak se provádí kontrola vůle řízení a vůle ložisek v kolech
- kontrolujeme pevnost ložisek v hlavě řízení, nadlehčíme přední kolo, uchopíme teleskopické vidlice a pohybujeme jimi dopředu a dozadu
- vůle řízení a ložisek je velmi nebezpečná a projevuje se rozkmitáním řídítek a stroj je špatně ovladatelný
6. popište seřízení mechanické brzdy předního kola a její ošetřování
- pravá ruka mačká páčku brzdy na řídítkách, volný krok musí být 1-2 cm
- pravidelně kontrolujeme množství brzdové kapaliny, tloušťku brzdových destiček
7. popište seřízení mechanické brzdy zadního kola a její ošetřování
- kontrolu provádíme na motocyklu v klidu a na stojanu
- pravá noha stlačuje páku brzdy, volný krok musí být 1-3 cm, po uvolnění páky brzdy se musí kolo volně otáčet
- krok páky brzdy zadního kola upravujeme pomocí seřizovací matice u klíče brzdy
- pravidelně kontrolujeme brzdové obložení , stav a namazání lankovodů
8. popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou, jejich výhody a nevýhody
- u kotoučové brzdy je brzdný účinek vyvolán přitlačením brzdových destiček na boky brzdového kotouče
- Výhodou je lepší účinek brždění, vetší činná plocha, menší hmotnost, dobře se chladí, snadná kontrola a výměna
- u bubnové brzdy je brzdný účinek vyvolán přitlačením čelistí s brzdovým obložením na brzdový buben
- Nevýhodou je menší účinná plocha, větší zahřívání při brždění a náročnější výměna
9. popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny u kapalinových brzd, popište jejich ošetřování
- na pravé straně řidítek je malá nádobka a okénko, které ukazuje množství brzdové kapaliny
- je-li málo, dolijeme pouze tu samou brzdovou kapalinu podle výrobce motocyklu, také kontrolujeme těsnost
10. popište rozdíl v mazání dvoudobého a čtyřdobého motoru motocyklu
- dvoudobý motor má motorový olej zředěný v palivové nádrži s benzínem (motorový olej M2T + benzín speciál)
například 1:30, 1:50. Při spalování mastné směsi dochází zároveň i k mazání pohyblivých částí motoru
- čtyřdobý motor má motorový olej na dně klikové skříně a pomocí zubové čerpadla tlačí olej
k jednotlivým pohyblivým částem motoru. Množství kontrolujeme z boku motoru v okénku (motocykl kolmo)
11. popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení motocyklu
- špatnou žárovku vyměňujeme po odšroubování příslušného krytu a vždy měníme za stejný druh a hodnotu
POZOR při výměně halogenové žárovky - nikdy nesahat na skleněnou baňku žárovky
12. popište způsob ošetřování vzduchového a kapalinového chlazení motoru motocyklu
- ošetřování vzduchového chlazení spočívá v kontrole čistoty žebrování bloku motoru
- ošetřování kapalinového chlazení spočívá v kontrole množství chladící kapaliny, čistoty chladiče, těsnosti a utažení spojů potrubí
13. popište způsob kontroly olejových náplní motocyklu
- kontrola množství oleje v motoru na boku motoru = okénko, nebo měrka
- kontrola oleje v převodovce = kontrolní šroub - je-li dost, po vyšroubování vytéká
- kontrola množství oleje v tlumičích = v servisu (hydraulický olej)
14. popište postup při ošetřování akumulátoru motocyklu a faktory ovlivňující jeho životnost
- kontrola upevnění kontaktů plus a mínus = dotáhnout
- kontrola čistoty svorek kontaktů (zoxidované, zrezlé) = očistit a namazat vazelínou
- kontrola množství hladiny elektrolytu (kyselina sírová + destilovaná voda) 10-15 mm nad deskami
= doplnit pouze destilovanou vodu. Nejnovější akumulátory jsou již bezúdržbové !
- kontrola čistoty akumulátoru a zátek
- kontrola upevnění akumulátoru
- kontrola hustoty elektrolytu (servis - hustoměrem)
15. vyjmenujte povinné vybavení motocyklu
- motolékárnička
- jednu náhradní pojistku
- nářadí
- kompletní povinná výbava je uložena pod sedadlem
|