Autoškola Prchal - Otázky a odpovědi ke zkoušce z nauky o konstrukci a údržbě pro skupiny A1, A

1. popište úkony kontroly motocyklu před jízdou

  • kontrola množství oleje v motoru (kontrolní okénko)
  • kontrola množství oleje v převodovce (kontrolní šroub)
  • kontrola množství brzdové kapaliny (kontrolní otvor u páčky přední brzdy)
  • kontrola množství benzínu v nádrži NATURAL 95 (bezolovnatý)
  • kontrola množství elektrolytu v akumulátoru (10-15 mm nad deskami), utažení kontaktů, zátek, čistota
  • kontrola napnutí a promazání sekundárního řetězu
  • kontrola pohledem tlaku vzduchu v pneumatikách, hloubky dezénu, poškození pneumatik, litých kol
  • kontrola pohledem nežádoucího úniku oleje, paliva, chladící, brzdové kapaliny
  • kontrola čistoty světel, zpětných zrcátek, odrazek, registrační značky
  • kontrola funkce vnějšího osvětlení:
    • přední světla - obrysová, potkávací, dálková, směrová světla
    • zadní světla - obrysová, osvětlení registrační značky, brzdová, směrová světla
  • kontrola na registrační značce platnosti
    • červené známky = Technická kontrola (měsíc, rok)

2. popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneumatiky

  • pohledem zkontrolujeme tlak vzduchu v pneumatikách (správná hodnota - návod k obsluze)
  • hloubkoměrem zkontrolujeme hloubku dezénu po celém obvodu a šířce běhounu (minimálně 1,6 mm)
  • pozor na tlak v zadní pneumatice = při jízdě se spolujezdcem je třeba jej podle výrobce zvýšit

3. jakým způsobem se kontroluje stopa motocyklům, a co může být příčinou nepřesného vedení

  • stopa motocyklu se kontroluje průjezdem po povrchu, který uchová otisk pneumatik, pohledem za jízdy
  • příčinou může být zkřivení rámu stroje po těžkém pádu, vychýlení některého kola, nevycentrované kolo

4. popište napnutí sekundárního hnacího řetězu motocyklu

  • musí mít určitou vůli, průhyb, který je přesně stanoven výrobcem motocyklu (1-1,5 cm)
  • sekundární řetěz napínáme na zadním kole pomocí seřizovacích šroubů
    • příliš volný řetěz - opotřebení ozubených kol, možnost spadnutí řetězu za jízdy
    • příliš napnutý řetěz - opotřebení řetězu, zvýšená hlučnost, nadměrné zatížení ložisek, hrozí prasknutí řetězu

5. popište, jak se provádí kontrola vůle řízení a vůle ložisek v kolech

  • kontrolujeme pevnost ložisek v hlavě řízení, nadlehčíme přední kolo, uchopíme teleskopické vidlice a pohybujeme jimi dopředu a dozadu
  • vůle řízení a ložisek je velmi nebezpečná a projevuje se rozkmitáním řídítek a stroj je špatně ovladatelný

6. popište seřízení mechanické brzdy předního kola a její ošetřování

  • pravá ruka mačká páčku brzdy na řídítkách, volný krok musí být 1-2 cm
  • pravidelně kontrolujeme množství brzdové kapaliny, tloušťku brzdových destiček

7. popište seřízení mechanické brzdy zadního kola a její ošetřování

  • kontrolu provádíme na motocyklu v klidu a na stojanu
  • pravá noha stlačuje páku brzdy, volný krok musí být 1-3 cm, po uvolnění páky brzdy se musí kolo volně otáčet
  • krok páky brzdy zadního kola upravujeme pomocí seřizovací matice u klíče brzdy
  • pravidelně kontrolujeme brzdové obložení , stav a namazání lankovodů

8. popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou, jejich výhody a nevýhody

  • u kotoučové brzdy je brzdný účinek vyvolán přitlačením brzdových destiček na boky brzdového kotouče
  • Výhodou je lepší účinek brždění, vetší činná plocha, menší hmotnost, dobře se chladí, snadná kontrola a výměna
  • u bubnové brzdy je brzdný účinek vyvolán přitlačením čelistí s brzdovým obložením na brzdový buben
  • Nevýhodou je menší účinná plocha, větší zahřívání při brždění a náročnější výměna

9. popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny u kapalinových brzd, popište jejich ošetřování

  • na pravé straně řidítek je malá nádobka a okénko, které ukazuje množství brzdové kapaliny
  • je-li málo, dolijeme pouze tu samou brzdovou kapalinu podle výrobce motocyklu, také kontrolujeme těsnost

10. popište rozdíl v mazání dvoudobého a čtyřdobého motoru motocyklu

  • dvoudobý motor má motorový olej zředěný v palivové nádrži s benzínem (motorový olej M2T + benzín speciál) například 1:30, 1:50. Při spalování mastné směsi dochází zároveň i k mazání pohyblivých částí motoru
  • čtyřdobý motor má motorový olej na dně klikové skříně a pomocí zubové čerpadla tlačí olej k jednotlivým pohyblivým částem motoru. Množství kontrolujeme z boku motoru v okénku (motocykl kolmo)

11. popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení motocyklu

  • špatnou žárovku vyměňujeme po odšroubování příslušného krytu a vždy měníme za stejný druh a hodnotu POZOR při výměně halogenové žárovky - nikdy nesahat na skleněnou baňku žárovky

12. popište způsob ošetřování vzduchového a kapalinového chlazení motoru motocyklu

  • ošetřování vzduchového chlazení spočívá v kontrole čistoty žebrování bloku motoru
  • ošetřování kapalinového chlazení spočívá v kontrole množství chladící kapaliny, čistoty chladiče, těsnosti a utažení spojů potrubí

13. popište způsob kontroly olejových náplní motocyklu

  • kontrola množství oleje v motoru na boku motoru = okénko, nebo měrka
  • kontrola oleje v převodovce = kontrolní šroub - je-li dost, po vyšroubování vytéká
  • kontrola množství oleje v tlumičích = v servisu (hydraulický olej)

14. popište postup při ošetřování akumulátoru motocyklu a faktory ovlivňující jeho životnost

  • kontrola upevnění kontaktů plus a mínus = dotáhnout
  • kontrola čistoty svorek kontaktů (zoxidované, zrezlé) = očistit a namazat vazelínou
  • kontrola množství hladiny elektrolytu (kyselina sírová + destilovaná voda) 10-15 mm nad deskami = doplnit pouze destilovanou vodu. Nejnovější akumulátory jsou již bezúdržbové !
  • kontrola čistoty akumulátoru a zátek
  • kontrola upevnění akumulátoru
  • kontrola hustoty elektrolytu (servis - hustoměrem)

15. vyjmenujte povinné vybavení motocyklu

  • motolékárnička
  • jednu náhradní pojistku
  • nářadí
  • kompletní povinná výbava je uložena pod sedadlem